Friday, January 2, 2009

Överraskande ankomst

Klämdagen mellan nyår och trettonhelg jobbade far i huset. Olivia och jag strosade sakta runt i huset utan att få så mycket gjort. Runt nio på morgonen ringde telefonen. "Filippa och Rasmus sitter på planet nu" meddelade deras pappa i andra änden. "Men de ska ju inte komma förrän i morgon" stammade jag fram.

Det hade visst blivit ett litet missförstånd. Deras pappa, som hade bokat hemresan, trodde att de skulle åka till USA i morgon. I själva verket gick planet i dag. SAS har en tjänst som innebär att om du inte har checkat in inom utsatt tid, får du ett meddelande om att ditt plan går snart. Ett sådant meddelande hade skickats till familjen Wieselgren i Lännersta denna morgon och skapat viss panik som följd. 

På ett mirakulöst vis och tack vare högst olovlig körning hann barnen med sitt plan. Bagaget fick de lämna i Nacka, det var inte ens nerpackat än. 

Magnus, som hade tagit bilen för en gång skull, hade som tur var planerat att bara arbeta halvdag och hann precis lagom hem när det var dags att bege sig till flygplatsen för att hämta barnen. Resan hade gått bra och de ankom som de skulle. Själv var jag inte kontaktbar innan jag visste att mina barn var på rätt sida om passkontrollen. Man vet aldrig vad de kan ställa till med. 

Ett litet tillägg till tidigare blog: Eftersom flera har frågat vill jag bara nämna att hummern var död när klorna klipptes av. De dör så fort man stoppar ner huvudet i det kokande vattnet. 

No comments: