Thursday, January 8, 2009

Low tire pressure

Efter att ha haft en slappardag (även om jag faktiskt sammanställde våra städavdrag till deklarationen) var det dags för lite ordning och reda igen.

Precis efter att Olivia var avlämnad vid skolbussen tog jag bilen tillsammans med Filippa och Rasmus för att bege mig till ett pilatespass. Eftersom jag nästan kör förbi Filippa och Rasmus skola på väg till gymet hade jag lovat att skjutsa dem för en gång skull. 

När vi kör iväg får jag åter syn på den lampa jag noterade redan i går. Bara att i dag stod det inte "Low tire pressure", idag stod det "Very low tire pressure". Jag förstod att det var dags att ta bilens varningssignal på allvar. I stället för att åka vidare till gymet, körde jag till en bensinmack nära barnen skola för att undersöka saken. Barnen fick gå de sista fyra minuterna.

I vårt vänstra bakdäck hittade jag fem stora spikar. Uppenbart var det något vi hade kört på. När jag rörde på spikarna kunde jag höra hur luften sprutade ut ur däcket. På macken kunde de inte hjälpa mig. Han som jobbade där hävdade att han inte visste någonting om bilar. På vissa punkter skiljer sig inte USA så mycket från Sverige.

Inga problem, tänkte jag, och åkte tillbaka mot stadens bilverkstad. Samma verkstad som hjälpte till med Rasmus cykel när vi flyttade hit. Självklart kunde han hjälpa till, om jag kunde lämna bilen där ett par timmar. 

För första gången på mycket länge är jag därför billös. Jag tog en promenad bort till Bo Café där jag nu sitter och skriver detta. Eftersom jag inte har några stora planer för dagen, ska jag nog klara av att vara utan bil några timmar. 

No comments: