Wednesday, January 7, 2009

Blixthalka

Underkylt regn är regn som håller en temperatur under noll grader Celsius. När regnet landar på marken fryser dropparna snabbt till is och bildar blixthalka. Exakt detta händer just nu här i Dobbs Ferry. 

På grund av blixthalkan började skolorna två timmar senare idag än vanligt. På så sätt hinner de salta gatorna innan skolbussarna beger sig i väg på våra slingringa och branta vägar.

Själv har jag beslutat att det är bäst att hålla sig inne. Jag skyller på det farliga väglaget, men egentligen är det bara underbart skönt att ha en slappardag när det regnar is. För första gången på mycket länge gör jag ingenting. 

Huset är städat och smutstvätthögen är under kontroll. Med gott samvete kommer jag att fortsätta att göra ingenting idag. Kanske att jag sammanställer våra städavdrag till den svenska deklarationen. Om jag orkar och om det inte redan är försent.

2 comments:

Anonymous said...

Det är skönt att du tar det lugnt en dag Kina. Jag tänker på mormor Sonja som alltid hade dåligt samvete och tyckte hon var lat om hon satt med armarna i kors en stund.
Här i Albatera är det kallt idag och folk på marknaden tyckte det var spännande att det snöade men för oss var det möjligen litet hagel. Må så gott och fortsätt slappa. Stor kram från mor

Kina Paulsson said...

Hoppas att du själv får en underbart lat födelsedag!
Kram Kina