Friday, January 23, 2009

Restaurant Week

Torsdag kväll tar jag bilen in till West Village för att möta Magnus. Trafiken flyter förvånansvärt bra, åtminstone i min riktning. I motsatt riktning flyter det inte alls, vilket saknar betydelse för mig. Denna vecka och nästa är det Restaurant Week i NYC, ett tillfälle vi inte vill missa. Jippot innebär att ett antal restauranger på Manhattan erbjuder en tre rätters middag för $35. 

Jag parkerar bilen på Jane Street, långt västerut i West Village. Därifrån går jag cirka fem minuter till Art Bar för att träffa Magnus. Art Bar ligger på 8th Avenue och har ett rum med brasa och mjuka soffor innanför bardelen. Mycket hemtrevligt och mysigt. 

Från Art Bar promenerar vi några kvarter till Gusto, en italiensk restaurang med "American Bar". Att en restaurang har en "American bar" innebär att det finns en bar i restaurangen. Så enkelt är det. Baren skapar en trevlig mingelstämning även i restaurangdelen. Mycket god mat var det också.

Jag älskar att strosa i West och Greenwich Village. Där är klassisk New York City-känsla, kryddat med en förnimmelse av Europa. Om jag kunde välja att bo var jag ville i hela världen, skulle det stå högt upp på min lista.

2 comments:

Anonymous said...

Hej du. Låter härligt med Restaurant week. Vågar man föreslå Spice Market i gamla meat district? Fast ni har kanske redan varit där.... kram från ett regningt stockholm//Tove

Kina Paulsson said...

Hej Tove!
Magnus har varit där, men inte jag. Många pratar om det så jag ska absolut gå dit innan vi flyttar hem.
Kram