Sunday, January 18, 2009

Brooklyn Museum

Söndag och muséedags. Igen kanske man kan tycka efter gårdagens middag. Men då var det middag på tu man hand, nu är det familjeutflykt. Dagens mål är Brooklyn Museum, beläget i södra Brooklyn. På vägen dit passerar vi den del av Williamsburg som bebos till största delen av ortodoxa judar och helt plötsligt känner vi oss som i en film. Vart vi än tittar ser vi män i mörka kostymer, hattar och skruvlockar. Lika snabbt som de kom, försvinner de igen och vi förstår att vi har passerat en gräns vi inte kan se.

Brooklyn Museum är gigantiskt och storslaget. Vi börjar högst upp med amerikansk konst. Helt ensamma kan vi vandra från sal till sal och insupa amerikansk konst och design från USA's hela korta historia. Utställningen fylls ut med svag, porlande musik man aldrig riktigt inser var ifrån den kommer. Jag hade kunnat vandra flera varv på femte våningen, men stressas på av man och barn.

Efter besöket intar vi lunch på en riktig sylta i Queens. Ett hål i väggen vi har läst om och inte kunde motstå. Klassiska barbequerätter serveras på enklast möjliga sätt i en miljö simplare än en diner. Gott och onyttigt och vi fem delar på rätter som är avsedda för 2-3 personer. Den spansktalande servitrisen frågade många gånger om maten verkligen räckte. Det gjorde den.

2 comments:

Anonymous said...

Såg ni Matts släktings hus på Brooklyn Museum? Det lilla trähuset, Schenck House? Det är från 1700-talet, tror jag. Matts farfar var dessutom chef för museet på 50-talet. Men det är inte därför huset är där. Tydligen är det ett av de äldsta bevarade husen ifrån Long Island. Eller något sånt. Det finns en bok om det, jag kanske borde läsa den innan jag uttalar mig mer...
Kram, Kamilla

Kina Paulsson said...

Magnus såg det, men vi andra fastnade i någon form av middagsbordsutställning och missade huset. Får bli nästa gång. Jag går gärna dit igen.
Kram Kina