Monday, January 26, 2009

Trafikreflektioner

Trafikens karaktär i ett land säger mycket om landets invånare. I vissa fall ska nog generaliseringen reduceras till staden, snarare än landet. Det finns mycket att säga om trafiken i New York. Här är några reflektioner.

I Dobbs Ferry finns det fler Stop-skyltar än det finns snöskotrar i Ockelbo. I varenda gatukorsning finns minst två, ibland fyra. Även här i USA är regeln att man ska stanna helt vid stoppskyltarna, en regel ingen respekterar. Snart inte ens jag, även om det bär emot min svenska trafiksjäl. Det stora antalet stoppskyltar har totalt urvattnat dess betydelse och jag tror inte ens att de flesta trafikanter vet att de bryter mot en trafikregel varje gång de rullar förbi den röda skylten.

I New York är det alltid tillåtet att köra om på höger sida på motorvägen. I början kändes det skrämmande och farligt att det kunde komma bilar från alla kanter, men nu har jag börjat inse finessen. Trafiken i en stad bestående av cirka 10 miljoner människor är naturligtvis mycket pressad. Denna regel gör att varje fil nyttjas hela tiden. Inte som i Stockholm där endast vänster fil används, eftersom alla tycker att de kör snabbast.

Lag på halvljus på dagtid är en mycket bra lag. Jag förstår inte varför inte alla länder lagstadgar om detta. Ett mycket enkelt sätt att öka säkerheten i trafiken, det är jag övertygad om.

Trafikdårar finns det alltid, men ett land som har en särskild lagstadgad benämning (road rage) för beteendet har nog fler än andra. Inte alltför sällan stöter man här på bilförare som beter sig som cykelbud på Stockholms gator. 

Jag kanske ska skriva en hel bok om detta ämne senare, men nu får det räcka för idag.

No comments: