Monday, January 12, 2009

På rull igen

Sammanbiten men målmedveten ringer jag Volvos serviceverkstad 7.35 på morgonen. En automatisk telefonsvarare informerar mig om att jag ska ringa igen när de har öppnat, 7.30. Samma meddelande möter mig 7.40 och 7.45. Därefter ger jag upp för att istället fokusera på att få iväg Olivia i tid till skolbussen.

När Olivia sitter säkert på sin buss och jag återigen är hemma försöker jag igen. Äntligen får jag prata med en levande person i andra änden. En mycket lugn och saklig kvinna försäkrar mig om att bilen visst borde gå att starta, trots att kylarvätskan är låg. Hon rekommenderar mig att prova igen. Får jag bara igång bilen är det bara att köra till macken och köpa kylarvätska i samma färg som befintlig, får jag sedan veta. 

Visst är det så. Bilen startar utan problem. Lampan lyser inte ens längre. Jag kan därefter bege mig till macken, införskaffa rätt vätska och fylla på. Eftersom jag inte ens längre vet hur man tankar en bil, känner jag mig mäkta stolt när jag utan problem kan öppna huven och hitta rätt behållare. Det hade jag rett ut hemma dagen innan.

Dagens ärenden kan sedan genomföras utan större fördröjning.

No comments: