Friday, January 16, 2009

Student of the Month

Temperaturen i bilen visar på 6 grader Fahrenheit, när vi sätter oss i bilen 7.15 på morgonen. 6 grader Fahrenheit är samma sak som -15 grader Celsius och vi är detsamma som Filippa, Olivia och jag. Äntligen är vi på väg till Dobbs Ferry High School på frukost för månadens Student of the Month. Förra tillfället snöade inne och jag är glad att detta tillfälle inte frös inne, trots det iskalla vädret.

Varje månad utses cirka 10 elever till Student of the Month. Alla lärare har möjlighet att nominera sina elever och kriterierna för att bli utvald varierar. Inte bara exeptionella akademiska bedrifter premieras. Vissa belönas för sina sociala kvalifikationer, för andra är det bara ett tillfälle att få bli sedda.

Filippa är nominerad av sin lärare i Creative Writing. Alla lärare håller tal till sina respektive elever, då de berättar varför de har blivit utvalda. Mr F berättar för oss i publiken om Filippas självklara position i klassen och hur väl hon presterar, trots att hon är den enda junior i denna senior-klass och trots att hon bara har bott i landet i sex månader. Filippas mamma är så stolt att hon blir tårögd.

När frukosten är över kör jag Olivia till sin skola och placerar mig därefter på Bo Café för lite mer kaffe. Där har jag ett trevligt samtal med min bordsgranne, en psykolog i 60-årsåldern, som vet mer om svenska hockeyspelare än jag gör. Det självklara samtalsämnet för dagen är naturligtvis gårdagens incident i Hudson River. Händelsen som kunde ha blivit en katastrof. Istället blev det ett tillfälle för dessa deppade New York-bor att hylla en hjälte. Efter höstens eländiga ekonomiska utveckling och Madoffs stora skandal, behövs en hjältehistoria att samlas runt.

1 comment:

Anonymous said...

Grattis än en gång Filippa - vi läste redan den 19/12 om din nominering och vi tycker du gjort en fantastisk prestation - kramar och hälsningar från Spanien!