Tuesday, December 30, 2008

West och Greenwich Village

Jullov utan jul eller nyår, bara det däremellan, ställer stora krav på en femårings mamma. Första dagen gick an. Vi klämde in en kort playdate i parken, lite kreativt arbete med julklappspenslarna och annat vardagspyssel. 

Dag nummer två innebar TV-koma hos femåring och rastlöshet hos mamma. Snabbt bestämdes det därför att det var dags för en tur till Manhattan. Plan 1 var att ta tåget in till stan, kanske besöka American Girl Store och därefter träffa maken/pappan för en drink alternativt middag. Dessbättre blev det Plan 2.

Restaurang bokades i Greenwich Village och parkering i Chelsea. Att köra bil till Manhattan kan ta allt från 30-90 minuter beroende på trafik och för att ta det säkra före det osäkra begav vi oss iväg i god tid. Ett erfaret drag visade sig. 

I bilen söderut mot Manhattan slog det mig vad skönt det är att bege sig till västra sidan, då behöver jag inte krångla mig över till andra sidan. I nästa sekund tar jag fel avfart och svänger österut, mot östra stranden av Manhattan. Vad tänkte jag? Hur kunde jag ta fel väg, när jag visste exakt vart jag skulle? Konsekvensen blev trafikstockning genom en av de värsta knutarna norr om Manhattan, George Washington Bridge.

Summan av detta snedsteg visade sig sluta på en försening om 15 minuter, vilket inte är så mycket att gnälla över. Väl framme på rätt sida, öppnade sig en glittrande Hudson River och en fantastisk skyline vid horisonten. Sinnet är förlåtande när allt löser sig och solen skiner.

Därefter körde jag fel ytterligare en gång, men det ingår i denna stad och fick inga större konsekvenser. När väl bilen var säkert inlämnad till parkeringsvakten (jag älskar valet parking) tog vi en kaffe och lite snacks på The Diner i korsningen 9th Avenue och 14th Streeet. Därefter mötte vi Magnus och tog en shoppingrunda runt W 14th Street. Jag kan verkligen rekommendera en tur i dessa kvarter. Fantastiska butiker, inte mycket folk och allmänt trevlig atmosfär.

Innan middag på tapasrestaurangen Alta på 10th Street, tog vi en drink på favoritstället 5 Ninth. En riktig New York City-injektion på 2008 års näst sista dag.

1 comment:

Anonymous said...

Bengt och jag vill önska Kina och hennes familj samt alla läsare av hennes härliga blog ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2009!