Wednesday, December 3, 2008

Saks och Tapas

Farmor är här för att ta hand om barnen när jag åker till Köpenhamn och Magnus till Stockholm i helgen. I går tog jag därför chansen att få strosa lite på egen hand på Manhattan, utan att ha någon tid att passa. 

Mitt mål var att bege mig till Lord & Taylor och shoppa lite till mig själv och kanske även titta på lite julklappar. 

Att anlända till Grand Central Station är en ynnest. Denna tågstation är så vacker och intressant att den är värd ett besök i sig. I går var där dessutom ett juljippo som innebar att projicerade bilder cirkulerade på väggarna i stora hallen som ett gigantiskt kalejdoskop samtidigt som cirkusmusik spelades. Ljusshowen kallas också Kaleidoscope och var mycket uppiggande.

När jag kom ut från stationen bestämde jag mig för att ta en sväng upp på Fifth Avenue innan Lord & Taylor. Det blev ett besök på Barnes & Noble och därefter Saks. 

Att kliva in på Saks och sedan tro att man ska hinna med något annat den dagen är att totalt lura sig själv. Nu har de dessutom super-design-rea och jag slog till på en Ralph Lauren-kofta för $170, som hade kostat $590. Ett riktigt fynd alltså, om man gillar Ralph Lauren och cashmere (vem gör inte?). 

Därefter provade jag åtta par byxor och insåg att det där med att äta nog är överskattat och något jag ska sluta med. Några byxor köptes inte.

När jag väl kom ut ifrån Saks (efter att ha avverkat 15 procent av butiken) var det nästan mörkt och jag insåg att Lord & Taylor bara var att glömma. Det får bli en annan gång. Istället svepte jag in på Banana Republic och köpte en tröja.

Från Rockefeller Plaza tog jag tunnelbanan ner till 34:e gatan för att hälsa på min man i sitt nya kontor i Empire State Building. Efter att ha scannat mina shoppingbagar fick jag komma med upp till 33 våningen där de har sin nya arbetsplats. Det kan låta högt, men jag tror inte ens att det är halva huset. Utsikten är ändå fantastisk. 

Kvällen avslutade vi på en modern tapasrestaurang i East Village, Degustation Wine & Tasting Bar. Restaurangen har inga bord, utan endast cirka 20 platser runt baren. Perfekt om man vill spana in de andra gästerna och fantisera om vilka de är, var de bor, vilken nationalitet de har mm. Såväl maten som vinet var underbart gott och jag rekommenderar verkligen ett besök.

No comments: