Wednesday, December 10, 2008

Saffran

Jakten på klassisk svensk jul har börjat och vägen är ganska slingrig. Jag har lovat att lussa i Olivias klass (hur hände det?) på fredag och tänkte då bjuda på lussebullar. Dessutom har jag anmält mig till att ta med lussebullar på Svenska skolans lussefirande på lördag. 

Lätt som en plätt tänkte jag och begav mig till affären för att köpa saffran. Men där gick jag bet. Ingen saffran i vår Stop & Shop, inte heller på A&P i grannstaden. Lätt panikslagen ringde jag till Stew Leonard's men inte heller de hade saffran.

I Tarrytown finns en underbar liten mataffär som säljer allt som är gott och bara det. Om någon har saffran borde det vara de, tänkte jag och ringde för att kontrollera. 

Först förstod han inte alls vad jag sa. Jag till och med bokstaverade och förklarade hur det såg ut. Efter en stund utbrast han: "Saffron, you mean. Of course we have saffron." Men jag sa ju det. Hur fel kan man uttala "saffron"? Nu vet jag i alla fall vart jag ska åka, men det får bli i morgon.

No comments: