Monday, December 15, 2008

På is i Bryant Park

Söndag morgon tog jag och barnen (Magnus är i Sverige) bilen in till Manhattan för att åka skridskor i Bryant Park. Vad jag vet finns det tre utomhusrinkar på Manhattan öppna för allmänheten, Rockefeller Center, Central Park och Bryant Park. 

För att undvika såväl bil- som rinkköer var vi tidiga. Kvart i tio på söndagsmorgonen överlämnade jag bilnycklarna till Icon Parking på 43:e gatan mellan 2:a och 3:e Avenyn. Därifrån promenerade vi tio minuter till Bryant Park.

Trots att klockan inte ens var tio på morgonen var skridskorinken redan full av folk. Att åka skridskor i New York City är inte som i Kungsträdgården där man kliver ut på isen var som helst, så länge man har skridskor på sig. Trots att det är gratis att åka i Bryant Park (vilket det inte är i Rockefeller Center eller Central Park) måste man passera en säkerhetsvakt och sedan gå till kassan för att få ett grönt band om handleden. Hela denna stora organisation, trots att det är gratis inträde. Ibland förstår jag mig inte på systemen här. Men man är bra på att skapa arbetstillfällen.

Eftersom vi hade egna (oslipade) skridskor med oss, var det bara att byta om på fötterna och bege sig ut i trängseln. Olivia har inte kommit så långt i sin skridskokarriär så min tid i rinken gick mest åt att hålla henne på fötter. Efter ett tag flöt det ganska bra, dock inte särskilt fort. Trots detta var det en skön känsla att snurra runt på isen bland alla skyskrapor och lyssna på Frank Sinatra.

Ett roligt inslag på isen var Skate Guards. När Olivia ramlade och blev ledsen, tog det cirka 2 sekunder innan vi hade en Skate Guard hos oss som kontrollerade att allt var bra. Finns det Skate Guards i Kungsträdgården? Inte när jag var där senast i alla fall.

No comments: