Thursday, December 18, 2008

Svensk julmat

Vi får en grå skinka i år. Sodium nitrate är inget som saluförs i butikerna i Westchester. I alla fall inte i de fem olika affärena jag har besökt. Nu ligger skinkan i sin saltlake utan salpeter. Men jag tror att det ligger i tiden med grå skinka. Ser lite ekologiskt ut.

Som ett sista försök funderar jag på att svänga förbi Hardware store och höra med dem. Salpeter används tydligen även som konstgödsel. Men Magnus tycker att det verkar livsfarligt att köpa något i en Hardware store som ska användas i mat.

Samtidigt som jag for runt efter salpeter, letade jag även efter ris att koka risgrynsgröt på. Grötris är rundkornigt och allt ris jag hittade är långkornigt. Det enda jag hittade som påminner om grötris är arborioris, men det verkar lite väl lyxigt att koka risgrynsgröt på arborioris. Nu ska försöka få Magnus att köpa "round grain rice" i en skum affär på Lexington Avene i stan som tydligen har det mesta i risväg. Får se om han gör det.

Mina nästa projekt är köttbullar, Janssons Frestelse och kola. Som tur var kom jag ihåg att be Magnus köpa med sig flytande glykos från Sverige. Annars hade jag fått bege mig ut på en ny, troligen lika fruktlös, turné.

Det är inte lätt att laga svensk julmat här i USA.

5 comments:

Anonymous said...

Alla här i Albatera verka åka till Ikea i Murcia och köpa julmat. (Jag har för mig att ni inte heller har så långt till ett Ikea-varuhus?). Julskinkan kostar 15€ och det finns sill, lax, djupfrysta köttbullar och räkor mm. Vi för vår del inhandlar en redig kalkon på Mercadona som vi hjälps åt några stycken att tillreda och avnjuta. Lycka till med julmaten, stor kram från ett strålande varmt och soligt Albatera

Anna said...

Du är så duktig och tålmodig. Själv tänker jag att vi äter något gott bara. Tänkte tipsa om rundkornigt ris. Vi köpte det förra året. Av någon anledning som jag inte kommer på nu så köpte vi två paket. De skulle först ligga i blöt och då sjunker ju allt ris till botten. Några märkliga svarta prickar kom upp till ytan. Små små skalbaggar. Okej tänkte jag, vilken tur att vi har ett till paket. Samma procedur, ner med dem i vattnet och upp kom samma läskiga små prickar. Jag kommer inte försöka igen...

Anonymous said...

Du får göra en utflykt till Norwalk... Scandia food & gifts har grötris såg jag på deras hemsida. Du kanske inte ska åka imorgon då det tydligen ska bli snöstorm... Barnen hoppas på snow day, men det gör inte jag... ;-) Jag hoppas istället på att väderprognosen är fel, och att de inte stänger flygplatsen, så att vi kommer iväg till Sverige. Det känns som om den risken är överhängande. Visst är det lite lustigt. I Skandinavien flyger flygplanen året runt och här stänger de flygplatserna så fort det kommer mer än en inch... Vi får se om vi kommer iväg som tänkt. Very Merry Xmas iallafall!! /My

Kina Paulsson said...

Jag vet att jag krånglar till det för mig genom att undvika så väl Norwalk som IKEA, men det är nog någon form av sport.
Hoppas verkligen att ni kommer iväg ikväll, My och God Jul!
Anna, vi ses i snöstormen ikväll.

Kram

Anonymous said...

Kanske du ska kolla på bakhyllan istället, om det nu var på risavdelningen du var när du letade... Är inte rispuddig en stor grej här... Jag fiskade upp en efterrätt på en buffee nyligen, som jag trodde var bruleepudding, men det visade sig vara rispudding och smakade precis som kall risgrynsgröt... Stor besvikelse. /My igen...