Saturday, December 13, 2008

Piff har flyttat in

För tredje gången har vi fått in en jordekorre i vårt hem och den här gången bestämde han sig för att flytta in. 

I går kväll, precis när Olivia hade somnat och jag skulle få en liten stund för mig själv framför en feelgoodfilm på Hallmark, dök han upp igen, Piff. Alltid från samma plats i matsalen, varför jag nu börjar förstå att han har en egen ingång bakom vårt vitrinskåp. 

Jag for upp ur soffan, ropade på Rasmus (som var hemma en fredagkväll eftersom han har utegångsförbud) och vi började med vårt vanliga motningsarbete. Som två vallhundar med en envis fårskock arbetade vi in den lilla ekorren i köket. Precis när han närmade sig ytterdörren, hittade han en betydligt varmare och trevligare plats - det inbyggda elementet. Han pressade sig in och parkerade. 

Länge försökte vi locka, banka och peta ut honom ur sin nya boning, men han ville inte komma fram. Det slutade med att vi tömde köket på allt ätbart, förutom två äppelbitar som vi lämnade som bete, stängde alla dörrar och gick och la oss.

I morse hade han gnagt lite på de två äppelbitarna, varför vi vet att han har krypit omkring i vårt kök under natten. Om han fortfarande finns kvar bakom elementet i dag vet jag inte. Troligen gör han det och nu är det nog dags att kontakta vår hyresvärdinna.

2 comments:

Jonas Jonasson said...

Själv blir jag mest bekymrad... var håller Puff hus?

Kina Paulsson said...

Det kan man fråga sig. Jag tror att han är lite mer försynt och bara kommer fram när vi ligger och sover.