Wednesday, December 24, 2008

Dan före dan

Efter en småstressig morgon kommer vi till slut iväg klockan åtta. Tio minuter efter i tidschemat. Magnus, jag, Olivia, badkläder och 24 cupcakes slänger oss in i bilen och beger oss av till vårt första stopp, Tarrytown Hotel. Där överlämnar vi Olivia samt badkläder och åker snabbt vidare till nästa anhalt, Springhurst. 

Eftersom det är sista dagen innan jullovet (här kallas det inte jullov, men jag säger det ändå) har barnen i Olivias klass fest idag. Vi har trots detta beslutat att Olivia ska få vara ledig för att umgås med sina kusiner istället. Tidigt i höstas anmälde jag mig till att leverera efterrätt till dagens fest och det får jag naturligtvis göra oavsett om mitt barn är där eller inte. 

Sagt och gjort, cupcakes avlämnade och vi anländer precis i lagom tid till tågstationen i Dobbs Ferry för att hinna med 9.03-tåget till Grand Central Station. Vi har nu en halvtimme på oss att vila lite efter denna rushiga morgon.

Väl inne i stan kan vi trappa ner tempot lite. Vårt mål för dagen, förutom att bara umgås på Manhattan, är att köpa julklappar till Olivia och varandra. Magnus förslag är att vi inte ska smyga med vad vi köper, utan hittar vi en sak vi tycker om, kan den andra köpa det i julklapp. Jag tycker egentligen inte att det är ett bra förslag. Överraskningsmomentet i julklappar tilltalar mig, men å andra sidan är det så svårt att hitta en bra julklapp till Magnus att jag köper förslaget.

Vi hinner med en klockbutik, FAO Swartz, kaffe, Barneys, lunch på ett ganska kasst ställe i Soho och en Boss-butik innan det är dags att åka hem igen. Jag hittar vad jag vill ha på Boss. En röd stickad klänning i silke och cashmere. Underbart material och nedsatt till halva priset. Det blir Magnus julklapp till mig. Magnus hittar bara en mössa, men den tycker han är för pluttig som julklapp och det slutar med att han inte får någon julklapp alls. 

När vi kommer hem på eftermiddagen har Magnus systers familj plus Olivia redan kommit hem till oss. Vi äter gulash, klär granen och tillagar den färdigrimmade skinkan. Barnen gör dessutom s'mores av marshmallows de grillat i öppna spisen. 

No comments: