Saturday, March 14, 2009

Videokväll

På en promenad i vår grannstad Hastings-on-Hudson passerade jag stadens videobutik. Sponant gick jag in för att se om det fanns någon film att se till helgen. Främst bland nyinkomna filmer ser jag den - Let the Right One In, eller Låt den rätta komma in som den heter på svenska. 

En svensk film på första parkett i en videobutik i Hastings-on-Hudson, hur sannolikt är det? Självklart var jag tvungen att hyra filmen. Det är inte varje dag vi har möjlighet att titta på en svensktalande film i vår DVD-spelare endast avsedd för amerikanska filmer.

Nu har vi sett filmen och jag kan inte annat säga än att den var bra. Den lyckades skapa exakt lagom med obehagskänsla, utan att vara alltför våldsam eller blodig. Tur att Magnus är kvar här några dagar till.

1 comment:

Anonymous said...

Det var så lustigt för exakt samma sak hände igår här - nämligen att en svensk film hamnade på första parkett med stor annons utanför den lilla staden/byn Albateras enda videobutik. Nämligen Arn eller som den heter här Caballeros Templarios. Så den var vi ju tvungna att hyra och den var helt OK - fast vi hade aldrig hyrt den i Sverige. 2,5 € var den dock värd.