Wednesday, March 4, 2009

Skolgymnastik

För att arbeta spenderar jag inte mycket tid på jobbet. Om det är så här det är att vara fristående konsult, är det nog det jag ska satsa på när vi flyttar tillbaka till Sverige igen. Denna morgon har jag spenderat två timmar på gymmet och eftersom jag inte har varit där så mycket som jag borde de senaste veckorna, var det riktigt jobbigt. 

Men solen skiner och svensk som jag är, ska solstrålar tas till vara. Därför har jag tagit en promenad ner till Bò Café där jag nu sitter och skriver samtidigt som jag intar lunch och kaffe.

På onsdagar har Olivia Phys Ed, eller Gym class som det kallas till vardags. Då är det bra om barnen har ändamålsenliga kläder på sig redan på morgonen, eftersom något ombyte inte sker. Jag vet inte vid vilken ålder barnen börjar byta om i skolan, Filippa och Rasmus gör det. Duscha gör däremot ingen. Jag skriver det igen: barnen duschar inte efter gymnastiken i skolan.

När jag började skolan var det obligatoriskt att duscha efter gymnastiken redan från första klass. Obligatoriskt är förresten inte rätt ord, inkvisition ligger närmare. Ve den som inte hade med sig handduk och gick in i duschen efter avslutad klass. De som försökte smita in på toaletterna och tvätta av sig i handfatet, blev genast tillrättavisade och utkommenderade i duschen. Än värre för dem som inte ens tvättade sig på toaletten.

Tänk vad mycket de amerikanska barnen förskonas från, genom att slippa detta förfarande. Inga hysteriska anfall i tjejernas duschrum när killarna upptäcks hänga som klasar utanför för att få en glimt genom ventilen. Ingen förnedring för dem som är först och sist i puberteten. 

Numera behöver i och för sig inte killarna spana på tjejerna i duschen. De kan hitta avsevärt mer att titta på, på internet. Förnedringen har också tagit andra former, ibland av betydligt mer bestående karaktär än några glimtar i duschen. 

Det intressanta är egentligen vad skillnaden beror på. Är vår fanatism runt duschandet efter gymnastiken en rest av fattigdomssverige? Är det ett sätt att bevisa att vi numera minsann är ett rikt och modernt land som inte tillåter smuts av någon form? Beror den amerikanska modellen på att de vill utnyttja hela klassen till gymnastik och inte slösa bort tid till något barnen kan göra hemma efter skolan? Eller har det något att göra med den amerikanska rädslan för nakenhet?

Vissa frågor går nog inte att svara på, men kan vara intressanta i sig.

4 comments:

Jonas Jonasson said...

Intressanta funderingar. Fast jag funderar nog ändå mest på vad det innebär att vara en "follower". Låter snudd på olagligt.

Jonas Jonasson said...

Fast nu vet jag. Kanske. Jag kunde klicka i en ruta, och om du harklar dig efter mig i denna post så meddelas jag mejlvägen. Harkla dig!

Kina Paulsson said...

Ok här kommer den - hpmfphf. Det var en harkling. Jag tycker att det är underbart att ha followers, inget konstigt med det alls!

Jonas Jonasson said...

Det funkade!