Wednesday, March 18, 2009

ELL-fest

Olivia har ELL sex timmar i veckan. ELL står för English Language Learners och är till för barn med engelska som andraspråk. Många som börjar skolan har bott hela sitt liv i USA, men ännu inte lärt sig engelska. Detta är särskilt vanligt för spansktalande barn, men jag har även träffat amerikanska barn med ukrainska och urdu som förstaspråk i Olivias ELL-grupp.

Varje år anordnar ELL en fest för sina elever och lärare i form av knytkalas där vi föräldrar står för knytena. Matutbudet blir naturligtvis fantastiskt med rätter från Pakistan, Japan, Jordanien, Ecuador, Mexico, Guatemala, Palestina, Kina, Ryssland, Sverige mm. Själv bidrog jag med köttbullar, vilket kändes mer barnvänligt än inlagd sill.

Vi föräldrar hjälpte barnen att ta för sig av maten och skulle se till att de inte tog för mycket. Det var knappast någon risk. Man kan tycka att dessa barn, såsom avkommor till dem som har lagat maten, skulle uppskatta rikedomen. Men så icke. Macaroni and Cheese, som en av ELL-lärarna hade bidragit med såsom ett amerikanskt inslag, stod högst upp på barnens lista. Tvåa kom Baked Ziti. Ziti är vad vi kallar penne, ännu mer pasta således.

Vilken hopplös uppgift det är att försöka presentera god matkultur till barn i ett land som hela tiden lockar med det lättsmälta och enkla. Mycket socker, mycket ost och mycket choklad. Inga svåra kryddor, inget tuggmotstånd och inga överraskningar. 

2 comments:

Anna said...

och gärna halv eller helfabrikat. Processad mat till oigenkännlighet. Vaddå??? Lagar du mat till dina barn två gånger om dagen? Den frågan vet jag inte hur många gånger jag har svarat på.

Kina Paulsson said...

Så duktig är inte jag. Mina barn får hålla till godo med skolmat till lunch. Det är verkligen jobbigt nog att hitta på bra mat en gång om dagen. Där ser du vilken bra mamma du är!
Kram