Wednesday, March 18, 2009

Saint Patrick's Day

Den 17 mars är det Saint Patrick's Day och Olivias klass hade uppmanats av sin fröken att bära grönt dagen till ära. Olivia och jag fick dyka djupt i hennes rosa garderob för att hitta något grönt, men till slut hittade vi en ärtgrön tröja. För att flirta lite extra med Olivias irländskättade fröken hade vi även införskaffat en stor knapp med texten "Happy Saint Patrick's Day".

På Manhattan är det parad den 17 mars, men den hade vi inte tid att besöka på grund av Parent Teacher Conference i Elementary School. Både Magnus och jag begav oss till skolan för att träffa Olivias fröknar, både vanliga fröken och ELL-fröken. 

Utvecklingssamtal om 5-6-åringar är lika stärkande för egot som att träffa en psykolog inför en anställningsintervju, förutom att man frossar om sitt barn istället för om sig själv. Nu gjorde jag en generalisering, fast jag inte har en aning om hur andra upplever att prata om sig själv i timmar. Jag tycker i alla fall att det är underbart roligt.

Åter till Saint Patrick's Day. Hela Dobbs Ferry skiftade i grönt igår och i affärerna såldes Irish Soda Bread, gröna cup cakes och andra irländska klassiker. Vi nöjde oss med att betrakta på avstånd, men jag har insett att man absolut inte behöver vara av irländsk härkomst för att fira den 17 mars. 

No comments: