Wednesday, March 11, 2009

Läkarbesök

Olivia har extremt torr hud. Varje dag måste vi smörja in henne med olika krämer för att hon inte ska få kraftiga utslag. Sommaren här var fantastisk med sin fuktighet, men vintern har varit en desto större katastrof. Hur luft som är så fuktig på sommaren kan bli så torr på vintern förstår jag inte, men så är det.

När Olivias fröken ringde mig i måndags morse för att berätta att Olivia hela tiden kliar sig i ansiktet, förstod jag att det var dags att göra något åt saken. Jag lyssnade lite med Olivias fröken hur det fungerar här med hudläkare. I Sverige måste man ju först träffa en husläkare för att få en remiss till en hudläkare. När man väl har fått en remiss brukar väntetiden vara flera månader. I alla fall är det min erfarenhet.

Här kontaktar vi hudläkaren direkt, om det är en hudläkare vi vill träffa, berättar Fröken C. Måndag eftermiddag tar jag därför tag i saken och letar upp en hudläkare. Vår doktor här i Dobbs Ferry rekommenderar en i Tarrytown som jag genast ringer. Tid tisdag eftermiddag kl 3.30!

Läkarbesöker innebär att Olivia missar sin simlektion, men hon kan ändå inte bada med en sådan torr hud. Tycker vi. Olivia håller inte alls med och tar fram sina absolut största tårar. Helt utan effekt.

Besöket hos hudläkaren tar inte ens tio minuter och med oss får vi ett recept på en supersalva. Efter första behandlingen var nästan alla utslag borta och vi ifrågasatte genast varför vi inte gått till läkaren tidigare. Kanske för att det är så besvärligt i Sverige och jag därför trodde att det skulle vara lika besvärligt här?

No comments: