Monday, March 16, 2009

Brooklyn Children's Museum

Skanska sponsrar en utställning på Brooklyn Children's museum och det såg vi som en utmärkt anledning till att åka just dit på vår söndagsutflykt. Eftersom Olivia har Svenska Skolan klockan halv tre på söndagarna, måste vi alltid vara ute i god tid, till de större barnens förtret.

Fem minuter över nio satt vi alla fem i bilen på söndagens morgon med Brooklyn som mål. Jag inser när jag skriver detta, att mina tonårsbarn borde ha medalj som ställer upp på våra små äventyr (visst har jag sagt det förut?). Brooklyn är en stor stadsdel, men det tycks alltid som om vi tar samma väg oavsett om vi ska till Park Slope, Brooklyn Museum eller som nu Children's Museum. Vår GPS kanske bara kan en väg via Brooklyn, vad vet jag. 

Jag klagar i alla fall inte eftersom det alltid är lika spännande att titta på de chassidiska judarna. Lika intressant är att se den tydliga men osynliga gräns som finns mellan judarnas kvarter och kvarteren med 100 procent svart befolkning. Tänk om man flyttar till Brooklyn såsom okunnig svensk och hamnar i ett område där man inte alls passar in? Blir man välkomnad eller bortmotad då?

Museet visade sig vara ett högst interaktivt museum där allt kunde klämmas och kännas på, vilket naturligtvis var toppen för barnen. Till och med Rasmus och Filippa lyckades hitta saker att underhålla sig med.

2 comments:

Anonymous said...

Vi var också där i söndags... Vi var förstås inte lika morgonpigga som ni och hängde därmed inte på låset... Vad förvånade vi skulle blivit om vi av en slump hade mötts. My

Kina Paulsson said...

Det hade verkligen varit kul! Särskilt som Magnus träffade en annan Skanska-kollega där.