Monday, March 23, 2009

Speciallösningar

Nu när det bor andra människor i vårt hem än det brukar, inser jag hur många speciallösningar vi har för allting. Så är det nog i många hem, men eftersom jag bara vet hur det är hemma hos oss, håller jag mig till det.

När vi brygger kaffe gör vi det i en termos. En kaffebryggare är enkel, den förstår sig alla på, men hur ska någon veta vilken termos jag använder vid vilket tillfälle? Eller hur mycket vatten det ska vara i respektive termos och hur mycket bönor man ska ha i kaffekvarnen? Tur att det finns snabbkaffe så att våra gäster kan dricka kaffe även när jag inte är hemma.

Det mesta i köket är anpassad till våra vanor och ibland har det bara blivit på vissa sätt av olika skäl. Kommer man från ett helt annat kök, med andra vanor, är allt annorlunda och svårmanövrerat.

Sedan är det där med TV och DVD. DVD:n fungerar bara med amerikanska filmer, annars får vi använda datorn, men CD-läsaren på datorn är trasig just nu. Inga svenska filmer alltså, om man inte vill titta på Filippas iMac. Kabel och tre fjärrkontroller orkar jag inte ens gå in på.

Ett gammalt hus medför också speciella situationer. Till exempel dörrar som måste öppnas på särskilt sätt för att inte handtaget ska ramla ur. 

Det är verkligen inte lätt att vara gäst i vårt hus alla gånger, till och med spelregler visar sig variera från hushåll till hushåll, men trevligt är det ändå.

No comments: