Friday, March 13, 2009

På vägarna

Den här veckan har jag jobbat varje dag utom idag, fredag. Två av dagarna har jag varit på Long Island, vilket innebär en bilresa på 55 minuter dit och 45 minuter hem (det är mindre trafik när jag åker hem mitt på dagen). När jag kommer hem är jag helt slut. Inte på grund av arbetet, det hanterar jag riktigt bra, utan på grund av bilresan. 

För att komma till Valley Stream på Long Island måste jag passera minst fem olika parkways eller highways. En parkway är en typ av motorväg, men med smalare filer och endast för personbilar. Fem olika motorvägar innebär tio olika påfart- eller avfarter. Inställningen hos de flesta trafikanter här tycks vara - sköt dig själv så sköter jag mitt, vilket innebär att man inte får mycket hjälp när man vill byta fil eller kommer på en påfart.

Varje gång jag sitter i bilen lyssnar jag på Renata Scotto när hon sjunger italienska operor. På så sätt skapar jag min egen bubbla i bilen där jag även försöker upprätta hålla någon form av bilkörningsmoral. En del fula ord råkar sippra ut ibland, men jag försöker hålla båda händerna på ratten i alla fall.

För lång tid framöver kommer jag troligen att se Hutchinson River Parkway, Cross County Parkway, I87 och andra fula motorvägar i utkanten av NYC framför mig, när jag lyssnar på Madame Butterfly, La Traviata och La Bohème. En något annorlunda association.

No comments: