Friday, November 28, 2008

Thanksgiving

Nu har vi firat vår första amerikanska Thanksgiving med alla de rätta ingredienserna. Egentligen skulle jag bara vilja skriva om hur sjuk jag är och vilken enorm ansträngning det var att låtsas vara frisk när vi var borta middag. Men eftersom ingen önskar ta del av andras krämpor, tänker jag inte ägna denna blogg åt min influensa, trots att det är det enda som känns viktigt just nu.

Vi var bjudna till Magnus systers svåger på Thanksgiving. De bor bara 15-20 minuter från oss, vilket är fantastiskt nära i denna stad. Vårt värdpar hade ansträngt sig för att göra middagen så klassisk som möjligt för vår skull, vilket vi uppskattade (även jag under den perioden de amerikanska supertabletterna verkade).

Det enda avvikande inslaget var att barnen grillade marshmallows i den öppna spisen och gjorde s'mores. Eftersom det var ett så superamerikanskt avvikande inslag, kändes det helt OK. S'mores görs av grillade marshmallows som pressas mellan två kex tillsammans med en bit choklad. Jag har själv inte smakat, men det verkar väldigt gott. 

Det enda jag saknade var det jag har sett på TV, när alla runt bordet får säga vad de är tacksamma för. Jag tror att vi alla i familjen hade sagt att vi är tacksamma för att vi har fått det här året i USA och allt vi lär oss varje dag om denna främmande kultur.

I dag är det Black Friday, vilket innebär superrea i alla affärer. Vi hade tänkt ta en tur till Manhattan men istället ligger jag nedbäddad i sängen och ojar mig.

2 comments:

Jonas Jonasson said...

Tycker det låter som att du behöver lite frisk alpluft. Kan aldrig vara nyttigt att leva på kalkon och koloxid allena...

Tja, det var mitt sätt att säga "krya på dig!".

Kina Paulsson said...

Tack, det behöver jag!