Tuesday, November 25, 2008

Chanting

På min yogaklass hummar vi, eller vad man kan kalla det för på svenska. På engelska heter det chanting och det låter lite bättre. I slutet av varje klass, när vi sitter med benen i kors, händerna på knäna och handflatan uppåt, då låter vi. Egentligen är det bara en ljudsatt utandning, men en väldigt lång sådan.

Rättare sagt, jag har trott att det bara är en ljudsatt utandning. Nu har jag surfat på internet och insett att "chanting" inom yoga är en hel vetenskap. "Nervous about chanting the wrong thing?" frågar man på en hemsida. Jag hade ingen aning om att vi gjorde något annat än ett läte. Nu inser jag att jag måste börja tänka på vad vi "sjunger".

Alla är jätteduktiga på att låta och sången har en oförklarlig positiv effekt. Det låter som om man har klivit in ett munkkloster någonstans i Indien. Jag tror att även jag låter, även om jag inte hör till de mer högljuda. Det är svårt att tänka sig sådan kraft i mässandet på ett yogapass på SATS. Men där kanske jag har fel.

No comments: