Friday, November 14, 2008

Antoinette's

I dag har jag haft en första date med min nya svenskspråkiga amerikanska väninna. Det var mycket trevligt. Vi träffades på ett café i grannstaden Hastings-on-Hudson. 

Jag visste inte om att detta café fanns. Det ligger långt från huvudgatan, mitt bland bostadshus. Redan flera meter ifrån caféet strömmade det ut ett tjatter utan dess like. Det lät som en engelsk pub klockan sex en fredagkväll. Väl inne kändes det mer som en italiensk barista en fredagmorgon. Jag som inte trodde att det fanns ett riktigt café i Hastings. 

Min vän K bodde i Sverige i åtta år men flyttade därifrån för 18 år sedan. Svenskan satt ändå perfekt och det säger jag inte bara för att jag har lovat att lämna ut adressen till denna blogg. Det var jättekul att utbyta kulturella erfarenheter och jämföra våra iakttagelser om de svenska kontra det amerikanska. 

Vi hade massor att prata om och jag ser fram emot att få höra ännu mer framöver om den roman K skriver om Gustav III. Och att få läsa den.

2 comments:

Anonymous said...

Är "Antoinette´s" namnet på caféet i Hastings?

Kina Paulsson said...

Det stämmer bra.