Wednesday, November 12, 2008

Nya bud

Saker blir aldrig som man har tänkt sig. Det är en sak jag har lärt mig vid 43 års ålder. 

Vi flyttade till USA med avsikten att bo här ett tag, åtminstone tre-fyra år. Nu har Magnus blivit VD på Skanska Financial Services AB. Det företag där han har varit anställd de senaste sex åren. I Solna, i Sverige. Detta innebär att han kommer att pendla mellan USA och Sverige fram till sommaren. Sedan bär det hem till Sverige igen för hela familjen, med allt vårt bohag.

Jag är naturligtvis mycket glad för Magnus skull. Och stolt.

Det är bara det att jag har ingen lust att flytta hem. Om någon har undgått det, så trivs jag väldigt bra här. 

Det är 12 november idag och vi har fortfarande knappt börjat använda jacka. Här pratar man med varandra, fast man aldrig har setts tidigare. Vi bor i en liten småstad där alla känner alla, men med 35 minuter till världens häftigaste metropol.

Nu kommer jag njuta varje dag jag har kvar här och försöka se det positiva i att flytta hem. Till exempel att vi kommer närmare familj och vänner. Förutom de vi lämnar här.

En kvinna på gymet frågade mig idag vad jag tycker är bäst och sämst med USA. Till middagen frågade jag barnen detsamma. Det här är våra svar:

Rasmus
Sämst är att momsen läggs på efteråt på varorna.
Bäst är att man sticker ut bara för att man är svensk.

Filippa
Sämst är den onyttiga maten.
Bäst är alla trevliga människor och skolsystemet.

Olivia
Sämst är att man inte kan läsa de engelska skyltarna (jag visste inte att hon kunde läsa de svenska).
Bäst är att våra grannar har så många hundar och katter.

Kina
Sämst är att jag inte behärskar språket till 100 procent och att det finns så många fattiga människor.
Bäst är alla trevliga människor och klimatet.

När vi flyttar hem om sju-åtta månader ska jag göra en ny undersökning och se om vi tycker annorlunda. 

4 comments:

Anonymous said...

En sak är säker. En blogg om livet i Solna lär ju inte locka många...

Kina Paulsson said...

Vasastan kanske? Vi behöver inte bo i Solna, bara för att Skanska ligger där.
Närå, jag är plågsamt medveten om att min tid i rampljuset är nu. Men än är det många bloggar kvar innan det är dags att vända österut.

PV said...

Nämen vad kul! Skickar ett stort grattis till Magnus (och ett litet till dig också som haft den goda smaken att välja honom).

Det stora grattiset till dig får du för din (nyligen inträffade) födelsedag. Är man på Facebook har man inga hemligheter som bekant...

/p

Kina Paulsson said...

Tack så mycket! Det känns som om hela mitt liv är blottat på alla kanter numera. Men det får jag stå för själv.
Kram Kina