Thursday, November 20, 2008

Lös tand

Olivia var hemma från skolan igår på grund av förkylning. När vi sitter i soffan och läser, säger hon plötsligt att hon har något vasst bakom nedre framtanden. Jag tittar efter och ser att hon har fått en ny tand. Utan att den gamla mjölktanden har blivit lös.

Vi funderar ett tag på vad vi ska ta oss till. Vi har ännu inte tagit kontakt med någon tandläkare här och att ringa vem som helst bara för att ställa en fråga, kändes inte aktuellt. Amerikanska tandvården är dessutom lite mer drastisk än den svenska. Jag antar att de hade dragit ut mjölktanden omedelbart.

Det blir därför ett samtal till Eastmansinstitutet. Trygga, hederliga, svenska folktandvården. De kanske inte levererar de snyggaste tänderna, men de är i alla fall äkta, rena och hela. Damen som svarade i telefon berättade att tandläkarna brukar rekommenderar att man vickar 100 gånger om dagen på tanden i detta läge. Då kommer den att bli lös.

Lätt som en plätt. Olivia började vicka och en timme senare var tanden lös. Nu, ett dygn senare är den ännu lösare och det är bara en tidsfråga innan min lilla tjej har tappat sin första tand. 

Förutom tanddrama fick vi även kvartalsbetyg från High School igår. För Rasmus innebär det hans första betyg någonsin. Filippas betyg var så bra att jag nästan började gråta när jag läste brevet. Rasmus har varit taktisk och givit sig själv förbättringsmöjligheter. 

1 comment:

Anonymous said...

Någon som börjar bli stor :-)