Friday, October 31, 2008

Halloween

Äntligen är det Halloween och jag är husvakt medan Olivia är på Trick-or-treat med Magnus. De andra barnen är på fest. Jag har köpt ton med godis för att ha att dela ut till alla som kommer hit och ropar "Trick or Treat". Problemet är bara att vårt hus ligger på en återvändsgränd som ingen vet om att den finns. Här finns bara fyra hus och de enda som har barn i rätt ålder är vi. Detta innebär att vi troligen kommer att ha ett ton godis att äta på under det kommande året. Ärligt talat vet jag inte vad jag tänkte på när jag köpte allt godis.

Halloween firas mycket grundligt här i New York, i hela USA antar jag. För Olivia började Halloween-firandet i skolan på eftermiddagen. Alla barnen i Elementary School hade med sig sina dräkter till skolan och bytte om där. Samtidigt samlades alla föräldrar utanför skolan och inväntade den stora paraden. Exakt kl 13.30 kom alla barnen ut från skolan och paraderade runt skolans parkeringsplats. Hundratals föräldrar var där för att dokumentera skådespelet.

Strax efter att barnen kom hem från skolan var det dags för nästa evenemang. Då har man stängt av Main Street i Dobbs Ferry och alla stadens barn samlades för att gå mellan butikerna och fylla sina pumpväskor med godis. Alla barnen och många föräldrar var utklädda.

Kvällen avslutas med den vanliga Trick-or-treat-rundan i kvarteret, den som Olivia är ute på just nu. 

High School-barnen har varit utklädda hela dagen i skolan. Så är även många lärare. På kvällen samlas de hemma hos varandra och har fest eller tittar på skräckfilm. Lite fler detaljer om vad som händer en kväll som denna när man går på High School har jag förhoppningsvis i morgon.
(Filippa ingår som en del i ett "Alice i Underlantet-tema" och Rasmus är The Punisher)

2 comments:

Anonymous said...

Sötare Pippi har man nog aldrig sett! Och de stora barnen var också så fina, stor kram från mormor

Anonymous said...

Vårt halloweenfirande här hemma i gamla Svedala går trot eller ej inte heller av för hackor. Våra grannar har två barn ca 2 och 5 år och mamman, som är amerikanska, bjöd Wilmer och mig på halloween-fika igår (muffins och varm äppelcider) och därefter "trick or treat-runda" hos diverse förvarnade grannar. Jag och Johan hade också laddat med vad vi tyckte var massa godis hemma att bjuda barnen på när de ringde på hos oss men vilka AMATÖRER vi är på detta område! Trodde väl att det skulle bli max 4-5 barn som gick runt men de var snarare 15 st (de flesta pratade amerikanska) och så mycket godis som alla barnen fick i varsin påse är mer godis än Wilmer har ätit i hela sitt liv! Nästa år kommer vi vara bättre förberedda! (eller bortresta :))
Kram till er alla!