Thursday, October 16, 2008

Utskälld

Vilken utskällning jag har fått idag på morgonen. För en gång skull körde jag Filippa och Rasmus till skolan. Vanligtvis går de, eller cyklar. Men eftersom Filippa hade kvar sin cykel i skolan och hade ont i vristen efter gårdagens fotbollsmatch, ställde jag upp. 

För att göra stoppet vid skolan så snabbt och smidigt som möjligt hade jag planerat ut en smart rutt. Skolan ligger på vänster sida av vägen, men om jag svänger höger, stannar, släppar av barnen och kör vidare på bakgatorna, kommer jag ut på en annan väg och kan åka raka vägen hem. Detta var min plan.

Det som hände var att jag istället svängde in på en återvändsgränd. Inte hela världen trodde jag, släppte av barnen och svängde runt för att åka hem igen. Då hände det. Jag blev stoppad av den ilsknaste av alla ilskna mödrar. Hon talade om för mig att jag befann mig på en privat väg och att jag inte hade någon rätt att vara här. Hon körde minsann inte upp på min infart men på hennes infart körde 50 bilar om dagen och höll på att köra ner henne och hennes barn.

Jag försökte komma till tals, för att be om ursäkt och förklara att jag är ny i staden och inte hittar så bra. Tyvärr hade jag inte en chans att bryta igenom hennes svada. Hon avslutade med att hälsa att nästa gång skickar hon polisen på mig.

Tilltufsad och upprörd fick jag åka hem igen. Jag tror inte att hon hade rätt i att det är en privat väg. Vägen är utsatt på kartan och jag såg ingen skylt om infart förbjuden. Troligen var hon bara vansinnigt trött på alla bilar som gör precis som jag gjorde. Själv hade jag mycket hellre tagit en annan väg, även om jag inte hade stött på den galna mamman.

(Om någon oroar sig för hur det gick med min halsfluss, kan jag berätta att det bara var en vanlig förkylning och jag mår mycket bättre nu.)

4 comments:

Unknown said...

Skönt att höra att du mår bättre och jag hoppas att du slipper "arga mamman" i framtiden :-) Kram på dig

Anonymous said...

Jordekorrar och galna morsor! Huva.
Du är inte ensam - jag blev stoppad av en pappa som stod skolpolis utanför Ålstensskolan för någon dag sedan. Han var inte nådig, men vad falls man gör så gott man kan och ibland blir det lite fel!

Anonymous said...

Stackars Kina, jag har faktiskt undrat hur det blev med ditt halsont och nu det här med en galen morsa. Men jag vet hur det är - när man ska skydda och se till att ens barn inte skadas blir man en tiger - säger din mor av gammal erfarenhet. Så ha överseende och keep smiling!

Kina Paulsson said...

Är man inte för gammal att vara skolpolis när man har blivit pappa? Jag tror att jag var 12 år. Men å andra sidan, här är de klart över 60 år hela bunten.