Saturday, October 4, 2008

Misslyckad middag

Det är fredag, vi har hämtat Magnus vid flygplatsen och Rasmus spelar match. Ingen middagsmat passar bättre en kulig höstfredag än hemlagad pizza. Det kräver lagom mycket förberedelse och tar inte alltför lång tid att laga. I vår närmaste butik Stop & Shop finns dessutom färdig pizzadeg att köpa i kyldisken. Inte en rulle som hemma, utan som vanlig hederlig degklump. Perfekt om man inte vill göra sin pizzadeg själv.

Alla ingredienser är således införskaffade, allt är uppskuret och mozzarellaosten är färdigriven. Men när det är dags för själva utbaket kommer jag på att vi inte har några riktiga plåtar. Här tycks inte plåtar ingå i ugnen, utan detta får man införskaffa själv. Vi har därför bara en liten plåt och en större som jag har köpt, men den är större än ugnen och passar inte riktigt.

Jag kommer därför på att vi kan lägga bakplåtspapper på gallret för att lägga pizzorna på. Problemet är bara att det inte är bakplåtspapper jag har köpt, utan det som jag tror är bakplåtspapper, wax paper. Precis som med allt annat finns det olika kvaliteter även på wax paper och jag har lyckats köpa den absolut sämsta kvaliteten av alla. 

Jag gör som jag alltid gör när jag gör pizza, lägger ett lager mjöl på pappret och därefter pizzadegen. Detta fungerade inte alls. Det hela slutade med att pappret fastnade på pizzan som ett extra skal och vi fick riva av det i remsor så gott det gick. 

Stort tack till mina otroligt tålmodiga barn, som utan knot pillade bort papper under hela middagen. Åtminstone de två större barnen. Den minsta var inte riktigt lika förstående. Min och Magnus pizza hade vi gjort på den lilla plåten, så den var utan papper.

No comments: