Wednesday, October 29, 2008

Skolbuss

Olivias busstopp är ovanligt välfyllt. Varje morgon står fyra barn med föräldrar och syskon och väntar på att skolbussen ska komma. Ibland är detta den enda gången på dagen som jag pratar engelska, vilket är ganska skrämmande. Om någon tror att jag kommer att återvända hem till Sverige och prata som en inhemsk New York-bo, kan jag meddela att så är inte fallet. Olivia har redan börjat rätta mitt uttal och jag bara väntar på den dagen hon inte tillåter mig att öppna munnen när andra barn är i närheten.

Denna morgonsamling är också ett ypperligt tillfälle för mig att diskutera kulturella skillnader med andra föräldrar. I morse försökte jag utreda hur barn förväntas klä sig när temperaturen går under 10 grader Celsius. Överdragsbyxor kan de ha när det är snö ute, inte innan. De kommer ändå inte att sätta på sig dem på sin korta rast. Fodrade byxor kan vara ett alternativ. Ombytesskor är inte heller aktuellt. Jag tycker att det skulle vara bra att ha ett par tunnare inneskor med sig att ha i klassrummet, istället för ett par varma stövlar. Så gör man inte här fick jag veta då. 

Det är lustigt vilka småsaker som kan orsaka huvudbry ibland.

No comments: