Friday, October 31, 2008

Konversationsutbyte

I boken Eat, Pray, Love av Elizabeth Gilbert, som jag tidigare har refererat till, reser huvudpersonen till Italien för att lära sig italienska. Där annonserar hon efter en konversationspartner att öva på, en italienare som vill lära sig engelska. Självklart hittar hon en ung och stilig italienare som gärna utbyter språkkunskaper med henne.

När jag läste detta skämtade jag om att jag kanske skulle försöka hitta någon som ville öva på sin svenska. I dag har det faktiskt hänt, utan att jag har annonserat. Inte en ung, stilig man, men en mycket trevlig, medelålders kvinna. 

Nu på morgonen har jag varit på ett möte med DFSF för att förbereda inför nästa års Fundraising Gala tillsammans med tio andra Dobbs Ferry-mammor. Då visade sig att en av kvinnorna har bott åtta år i Malmö och faktiskt pratar svenska.

Hon blev överlycklig över att träffa någon att prata svenska med och förhoppningsvis har vi ett utbytesprogram på gång. Det roliga är att hon pratar skånska så egentligen är det min man hon borde öva med. Men hon får hålla tillgodo med min perfekta rikssvenska :-).

No comments: