Tuesday, October 7, 2008

Cupcakes

Olivias klass har idag haft avslutnings- och välkomnsfest för sin gamla och nya lärare. Mitt bidrag till kalaset var 12 stycken cupcakes. Eftersom jag för ett par månader sedan inte ens visste vad cupcakes var för något, var det naturligtvis en utmaning.

Efter att ha införskaffat baking soda, granulating sugar, strössel, icing och frosting satte jag igång med bakningen. Att få till 12 stycken muffins i en muffinsform var lätt som en plätt. Därefter var det dekoreringen kvar. 

Helt utan att ha någon som helst aning bredde jag på vanilla frosting på muffinsen och strödde på strössel. Sist var det icingen kvar som jag hade tänkt lägga som en snygg, dekorativ kant runtom. Då upptäckte jag att jag hade missat en mycket viktig detalj vid inköpet. "Remove cap. Cut end off tube. Attach any Betty Crocker® decorating tip". Den där lilla decorating tip-prylen hade jag missat och mina cupcakes blev inte riktigt så dekorativa som jag hade tänkt. 
Barnen var ändå glada och det blev ett trevligt kalas för fröknarna. Men nästa gång kommer mina cupcakes att glänsa.

No comments: