Thursday, October 2, 2008

Apple picking

Hela hösten har barnen i Kindergarten pratat om, sjungit om och tittat på äpplen. I dag har de äntligen fått känna och smaka på dem. Samtliga Kindergarten-klasser i Springhurst var idag på utflykt till Stuart's Farm i Granite Springs. Där har man odlat äpplen i över 100 år och gården drivs i dag av den sjätte generationen Stuart.

Vi föräldrar uppmuntrades att åka med i mån av tid, vilket jag naturligtvis har. Jag anslöt lite senare på grund av att jag hade uppkörning i White Plains på morgonen. Nu har jag alltså lyckats få ett New York Drivers License, vilket jag är otroligt glad för. Det har legat som en våt filt över mig, att jag måste genomgå detta. Tänk om jag hade missat? Men, nu gjorde jag inte det. Tjoho!

Åter till äpplena. Först fick barnen titta på hur äpplena sorteras efter storlek  och hur de förvaras hela hösten för att hålla sig fräscha till jul. Därefter fick barnen gå ut bland träden och plocka äpplen i en påse. Träden verkligen dignade av frukt. Det såg nästan ut som klasar med jättedruvor. Barnen plockade äpplen tills de inte längre kunde bära sina påsar. Sist åt alla sin medhavda matsäck. 

På farmen kan man även plocka sin egen pumpa och köpa hemlagad sylt mm. En klassisk amerikansk höstutflykt.

2 comments:

Unknown said...

Grattis Kina, men vem hade trott att du inte skulle lyckas :-) Kram Ulla

Anonymous said...

Här kommer även ett GRATTIS från en stolt moder och även från Hasses far som tillfullo också instämmer i sonens kommentar till förra bloggen!