Wednesday, October 15, 2008

Piff utan Puff

Sista dagen för min syster med familj här i Dobbs Ferry. Kusinerna är som vanligt uppe först. De tycker att det är onödigt att sova på morgnarna. Deras föräldrar håller inte med, men har inget annat val än att gå upp. 

Filippa, Rasmus och Olivia sover fortfarande. Jag och Magnus förbereder frukost i köket. Då ser jag det plötsligt. Ett djur som springer över matsalsgolvet. Större än en mus, men mindre än en råtta. Jag skriker till. Magnus ser på mig med en blandning av undran och skräck. 

Sussi, Johan och kusinerna sitter i TV-rummet, alldeles intill matsalen. De ser hur det lilla djuret springer in till dem och in under det inbyggda elementet. Samtidigt ser jag att det är en jordekorre. Av någon anledning känns det bättre, än om det hade varit en råtta.

Jakten börjar. Vi stänger till dörrar för att skapa en gång ut till köksdörren, som vi öppnar. Johan får en innebandyklubba av mig och jagar till slut fram det skräckslagna djuret. Vår plan lyckas och lille Piff kutar ut genom matsalen, via köket och till slut ut i friheten.

Jag kan äntligen väcka de andra barnen och morgonen fortsätter som vilken dag som helst.

No comments: