Sunday, June 7, 2009

Svensk midsommar på amerikanskt vis

Nu har vi haft avskedsfest för våra grannar och andra vänner i Dobbs Ferry. Temat för festen var Svensk Midsommar/Amerikansk BBQ. Lite av båda för att alla skulle kunna gå härifrån mätta. Vi dukade upp i köket med sillar av olika slag, gravad lax (min första gravade lax), köttbullar, västerbottenost, knäckebröd och amerikansk variant av färskpotatis. Ute serverades hamburare och italiensk korv med bröd. 

Tiden enligt inbjudan visade på 3. Att någon skulle dyka upp innan 3.30 hade vi inte väntat oss och så blev det inte heller. På amerikanskt vis trillade gästerna in i strid ström mellan 3.30 och 5. Drickan serverades i stora islådor där gästerna själva kunde välja mellan öl, vin och alkoholfria alternativ. Ytterligare ett av de amerikanska inslagen och en sed jag tycker är mycket behändig. 

När jag kläckte idén till Magnus om ett midsommartema på vår fest, fnös han bara. Ingen kommer att äta av sillen, bättre att bara köra BBQ, tyckte han. Men eftersom jag själv stod för alla förberedelser körde jag över min man och gjorde precis som jag själv ville. Resultatet blev otroligt bra. De flesta smakade i alla fall på sillen och väldigt många hävdade att de gillade både den och laxen. 

Solen sken hela dagen, efter en vecka med bara regn. Nästan alla gästerna kände någon annan sedan tidigare eller kände i alla fall till varandra. Stämingen blev därmed lättsam och enkelt. Det hade den nog blivit i alla fall, med dessa lättsamma människor.

När det bara var tre familjer kvar bland gästerna, bytte festen karaktär. Magnus plockade då fram den OP vi hade fått av en av de kvarvarande familjerna. De hade läst på internet att snaps det dricker man på midsommar och köpt en flaska hos vår lokala vinhandlare. Vad som sedan hände kan jag berätta om någon gång mellan fyra ögon, det är ingenting som görs sig på internet. Man kan väl säga att förloppet för resten av kvällen påminde mycket om hederlig svensk midsommar.

No comments: