Wednesday, June 24, 2009

ESBNYC och Fatty Crab

I high school har de inga lektioner sista veckan innan sommarlovet, bara prov. Filippa hade sitt sista prov redan förra veckan så för henne har sommarlovet inofficiellt redan börjat. Rasmus hade sitt sista igår, tisdag. Att de inte har några lektioner innebär lite hjälp för mig på dagarna och jag passade i går på att åka till stan för att göra ett nytt försök i Empire State Building. 

Den här gången var vädret betydligt bättre. Sikten var inte perfekt men helt klart bra nog. De flesta besökare vill inte betala $15 dollar extra för 16 ytterligare våningar utan stannar på 86:e våningen. Med Executive Pass har man rätt att åka hela vägen upp till 102:a, vilket vi gjorde. Där kunde vi i lugn och ro insupa hela New York City. Jag stod länge och bara stirrade ut i varje vädersträck och kände mig mer och mer beklämd över att behöva lämna allt detta. 
Efter besöket var jag förbi Lord & Taylor för att titta på nya skor. På de stora fina varuhusen här i NYC har de en mycket besvärlig ordning när man ska prova skor. Den första expediten som frågar om du behöver hjälp, är din personliga assistent. Inte personlig så att hon/han hjälper endast dig, men du har endast rätt att få hjälp av denna. Om du spankulerar runt i lokalen och hittar ett par skor långt borta från "din" expedit, måste du bege dig tillbaka hela vägen dit där hon/han befinner sig. Detta upplägg driver mig till vansinne. Jag vill kunna få hjälp på en gång av den person som står närmast, inte behöva jaga runt i fem-tio minuter för att hitta Helene. Irriterad och utan skor tog jag tåget hem igen.

På kvällen var det dags för Manhattan igen, då jag och några andra svenskor besökte Meatpacking district för att äta och dricka. Hur trevligt, gott och mysigt som helst. Vi åt på ett ställe som heter Fatty Crab där de serverar modern asiatisk mat. Maten serveras av unga pojkar som alla ser ut som äventyrliga backpackers i Asien.

No comments: