Tuesday, June 9, 2009

I media

Två saker som jag bara måste kommentera. Inte för att de har så mycket med mitt liv att göra, utan för att dessa två frågor visar på områden där de kulturella skillnaderna mellan mig och USA är gigantiska.

För ett par månader sedan diskuterades och debatterades CIA's användande av Water Boarding som förhörsteknik. I debatten användes som försvar att viktig information hade kommit fram under förhören som bidrog till viktiga gripanden och därmed även eventuellt förhindrade framtida attentat. Vad exakt har det med saken att göra? Jag förstår bara inte. Är inte det avsikten med tortyr vid förhör? Att man ska få fram mer information? Är det inte därför ett samhälle måste ha regler mot tortyr, för att förhindra att det används, trots att det är så effektivt? På fullaste allvar diskuterades detta, till och med på WNYC, utan att någon enda tog upp den självklara frågan - vad har effekten av förhörstekniken med saken att göra?

Nästa debatt som har satt myror i huvudet på mig är om President Obamas förslag till Supreme Court, Sonia Sotomayor. I media har man för fullt diskuterat hur det påverkar att ha en domare med ursprung från Puerto Rico i Supreme Court, dessutom kvinna. Kommer inte hennes ursprung, såväl som kvinna och som hispanic att prägla hennes beslut? Det fullkomligt brinner i mitt huvud när jag läser om det. 

Varför är det aldrig någon som frågar hur bakgrunden som vit man påverkar ens beslut? Tror man verkligen att den vita mannens beslut är helt neutralt? Endast alla vi andra - kvinnor, svarta, hispanic med mera - låter våra erfarenheter påverka hur vi fattar beslut. Inte heller detta uppenbara motargumentet har jag sett i debatterna. Men å andra sidan är jag inte någon news junkie, bara en helt vanlig nyhetskonsument. Jag kan ha missat något.

No comments: