Saturday, February 28, 2009

Melodifestivalnostalgi

Så här i Melodifestivaltider har Dan Backman sammanställt en tio-i-topp-lista över svenska melodifestivalbidrag. Med på listan finns klassiker som Diggiloo Diggiley, Picadilly Circus och Bra Vibrationer. Roligast är kommentarerna som visar tydligt att det här med Melodifestalen inte är något som svenska folket ser lätt på.

Utan att bedömma huruvida Dan Backman har gjort en korrekt lista eller inte, är det en riktig nostalgitripp att gå igenom bidragen. Vissa har jag klarare minnen av än andra naturligtvis och samtidigt dyker det upp andra bidrag i minnet. En låt som alltid gör sig påmind för mig i Melodifestivalsammanhang är Ska vi plocka körsbär i min trädgård med Ann-Christine Bärnsten.

När jag googlar låten slås jag av två saker. Bodde jag verkligen i Hammarbyhöjden våren 1975 eller har jag alltid varit ute och cyklat när jag har förknippat den låten med tiden där? Hur kommer det sig att jag aldrig har förstått att hon sjunger om att förlora oskulden (något inte ens Ann-Christine Bärnsten förstod vid själva framträdandet tydligen)? Att jag inte förstod det 1975 är inte så konstigt, men det är pinsamt att det skulle dröja 34 år innan låtens rätta innebörd blir klar för mig. Helt plötsligt får sången en helt annan, inte alls lika puttinuttig text.

No comments: