Friday, February 13, 2009

Car wash

Dagen börjar med en kaffe på Bo Café med min svensktalande amerikanska väninna. Vi kom överens om att jag ska läsa hennes bokutkast. Boken utspelar sig i Gustav III:s Stockholm och hon vill att jag ska se om boken håller ur ett svenskt perspektiv. Jag har lovat att vara brutalt ärlig, vilket känns utmanande. 

Efter morgonkaffet åker jag vidare till Elmsford för att äntligen få bilen tvättad. Magnus har fått ett tips om en prisvärd biltvätt. Här tvättas bilar manuellt, några automattvättar har vi inte sett skymten av. Inom vissa områden tror jag att detta rika land har mer gemensamt med Sydamerika än Europa.

Jag hittar en tvätt inom området Magnus har beskrivit och kör in gå gården, in i ett annat land och till en annan kontinent. Biltvätten består av en bakgård såsom tagen ur Paris, Texas. Två mycket svarta män står och putsar på några inte alltför nya bilar. Jag känner mig mycket europeisk när jag kliver ur bilen för att fråga om de vill tvätta min bil och hur mycket de vill ha betalt.

Efter att ha ringt och konsulterat Magnus i Sverige, bestämmer jag mig för att låta dem tvätta min bil, även om jag tror att de ger mig ett överpris. En halvtimme senare åker jag därifrån med en nytvättad och dammsugen bil för en kostnad inte mycket högre än en simpel automattvätt i Sverige. 

No comments: