Thursday, February 12, 2009

Planering

"Plans are nothing, planning is everything". Detta gäller i allra högsta grad om man ska tillbringa en dag på Manhattan. Avstånden är alldeles för stora för att man kan driva omkring planlöst.

Sagt och gjort. dagens stadsbesök var planerat i detalj. Tåg 9.47 till Grand Central, promenad till Lord & Taylor på 5th Avenue och 39th Street, därifrån vidare till Moma på 53rd Street via Hallmark på 42nd Street för att införskaffa Alla Hjärtans Dagkort. Aldrig längre bort än Avenue of the Americas, det skulle ta alldeles för mycket tid. Dagen skulle därefter avslutas med en sen lunch på Oyster Bar på Grand Central innan det var dags för tåget hem.

Det började med tåget. Inte gick det något tåg 9.47. Det anlände till Grand Central Station 9.47. Jag hade tittat i fel kolumn. Tåget gick istället 10.24 och jag fick sitta över en halvtimme och vänta på tåget. 

Lord & Taylor däremot gick helt enligt plan, lite för länge bara. Jag lyckades införskaffa ett antal nya klädesplagg samt ett par nya stövlar utan att bryta ihop av min egen spegelbild, även om det var nära. Två och en halv timme senare lämnade jag varuhuset och insåg att det där med Moma bara var att strunta i. Däremot skulle jag hinna med Hallmark och gick 6th Avenue mot 42nd Street. Ingen Hallmarkbutik i sikte och jag gav upp. 

Alla Hjärtans Dagkort inhandlades istället på Grand Central och jag hann med min lunch på Oyster Bar som jag hade tänkt.

Precis i lagom tid kom jag tillbaka till Dobbs Ferry för att hinna handla kvällsmat innan det var dags att hämta Olivia hos sin playdate. Dagen gick inte riktigt enligt plan, men det var ju planeringen som var huvudsaken, inte planen.

2 comments:

PV said...

Oyster bar - I like! Nu fick jag lite Manhattan-sug i magen här...

Men två och en halv timmes klädshopping är ju rent sjukligt ihärdigt måste jag säga...

Kina Paulsson said...

Det kan tyckas länge, men tiden går så fort när man har roligt...