Friday, February 6, 2009

Svenskor i spåren

Febrilt, men fruktlöst, söker jag efter Fahnestock Winter Park i navigatorn, samtidigt som jag försöker hålla bilen på vägen. Efter en stund ger jag upp och förlitar mig i stället på den karta jag har skrivit ut från internet. Att köra bil till en ny plats i den här staden utan navigator känns som att köra utan säkerhetsbälte, men jag inser att jag inte har något val.

Resan går bra och jag kommer fram ungefär samtidigt som de andra. Vi är fyra svenskor som ska ge oss ut i spåren på längdskidor denna kalla fredagförmiddag. Samt R nio år, som visar sig vara en mycket tapper liten kille.

Två av oss hyr skidor, varav jag är en. Alla betalar dessutom nio dollar för ett trailpass. Inte heller längdspår är gratis här. När administrationen är avklarad beger vi oss ut i spåren. Vi håller alla samma takt och slänger oss utan att blinka in i spåren märkta "Expert Skiers". Solen får vi tyvärr klara oss utan men det är totalt vindstilla varför vi inte fryser det minsta trots att det är ett antal minusgrader. 

Allt löper på förvånansvärt bra och två timmar senare är vi i mål, med rosiga kinder och tomma magar. Vi intar vår medhavda matsäck i värmestugan och känner oss riktigt svenska när vi plockar fram våra kaffetermosar.

Strax före klockan två är jag tillbaka i Dobbs Ferry och verkligheten, i lagom tid för att hämta Olivia vid skolbussen.

2 comments:

Anna said...

oj vad mysigt det lät! Var det långt bort?

Kina Paulsson said...

Från mig tog det cirka 40 minuter, från dig säkert under en halvtimme. Ligger utefter Taconic. Finns även spår i Rockefeller Park, men jag vet inte om de har lika smidig skiduthyrning. Vi kanske ska ta en tur?