Friday, February 6, 2009

Emergency

Olivia hade playdate här hemma igår. Barnen lekte snällt på övervåningen och jag pysslade med mitt här nere. Plötsligt kommer de nerspringande i trappan och skriker: "Emergency, it's an emergency!". 

Jag hör att de menar allvar och springer upp tillsammans med de skrikande och fäktande barnen. De visar mig till badrummet och där ser jag katastrofen. Toaletten har runnit över och de kommer bara mer och mer vattet. Som tur var är det rent vatten som ligger över hela badrummet och sakta sprider sig över trägolvet i hallen.

Snabbt lyckas jag få stopp på vattnet som rinner och även proppen i toaletten. Vattnet slutar att rinna över, men vi har fortfarande en stor sjö i badrummet. "OK, vad ska vi få upp det här vattnet med?" frågar jag barnen retoriskt. "Take a towel" säger Olivias smarta kompis, vilket jag också gör. Fram med stora tjocka frottéhanddukar som snabbt suger upp allt vatten på badrumsgolvet. 

När katastrofen på övervåningen är avvärjd, hör vi nästa. Vatten forsar ner genom taket i köket. Vi springer ner och jag sätter ut bunkar där det rinner som värst. Nu hoppar barnen omkring mig och skriker "You must call someone, you must call someone!" Jag förklarar att läckan faktiskt är åtgärdad och nu kan vi bara vänta på att allt vattnet har passerat genom taket. Huvudsaken är att vi får fångar upp vattnet som hamnar i köket.

Efter en stund slutar det att rinna i köket och vi har nog lyckats fånga upp tio liter vatten i våra bunkar. Än har jag inte vågat tända de lampor i köket som befinner sig precis i läckans öga. 

Hur och när stoppet i toaletten inträffade vet jag inte. Antingen var det tjejerna som orsakade stoppet när de kom hem från skolan och då var det ett snabbt förlopp. Eller var det Rasmus som var orsaken på morgonen och då var det ett mycket långsamt förlopp. Vi får nog aldrig veta och det är väl lika bra det.

2 comments:

Anonymous said...

Ni har inte bara mer snö i Dobbs Ferry än vi har i sthlm, ni har mer dramatik också! Tur att det löste sig utan större skador. Eller...skadorna kanske visar sig först efter att ni har åkt hem till sverige igen...!

kraaam!
/S

Kina Paulsson said...

Ibland lite väl mycket dramatik. Jag förstår inte varför man gör så smala rör i det här landet.
Kram