Wednesday, February 11, 2009

Pozole

Visst kan det vara svårt att få tag på svenska ingredienser här, men oftast går det om man letar. Värre är hur jag ska kunna göra en Pozole när vi flyttar tillbaka till Sverige? 

För den som inte vet kan jag berätta att Pozole är en mexikansk soppa men också ett annat ord för hominy, som denna soppa även innehåller. I ordboken översätts hominy med majskrossgryn, vilket jag inte har en aning om vad det är. Här säljs i alla fall hominy på burk i varenda livsmedelsaffär. Jag tvivlar på att det finns på ICA, men jag kanske har fel.

En annan viktig, och lika lättillgänglig, ingrediens i Pozole är "diced fire-roasted tomatoes". Något jag heller aldrig har sett i Sverige. Men det kanske är för att jag aldrig har letat.

För övrigt har vi haft 17 grader varmt och sol i Dobbs Ferry idag. Jag intog mitt eftermiddagskaffe i utemöblerna i solen och det var osannolikt varmt. Tyvärr blir det snart kallare igen, men jag njuter så länge det varar.

No comments: