Monday, February 9, 2009

Läsvila

Rasmus och jag har infört en ny rutin här hemma. I dag började vi och först i slutet av veckan kan vi säga om det är en ny rutin eller om det var en engångsföreteelse. 

Efter att Olivia har gått och lagt sig, träffas jag och Rasmus i vardagsrummet och läser tyst för oss själva i en halvtimme. Så är det meningen att vår nya ritual ska se ut. Rasmus är nämligen inte den som slukar böcker av sig själv på sin lediga tid. Han ger sällan böckerna den tid de behöver för att smälta in. Nu behöver han dessutom läsa såväl svenska som engelska böcker parallellt. Själv ser jag det inte som en uppoffring att läsa en halvtimme på kvällen när Olivia har somnat och disken är undanplockad.

Nu när jag har skrivit om det måste jag se till att det blir av även i fortsättningen. 

2 comments:

Jonas Jonasson said...

Annars har det visst kommit några nya trevliga tv-spel. Bäst är nog Killing Machine II, World of Disaster III och End Of Civilization IV. Då slipper dessutom mamma vara med och läsa högt och byta blad och så. I stället kan hon ta en grogg och en cigg i en hörna. Win-win...

(hrrm)

Kina Paulsson said...

Tack, Pär-Ola, det hade varit ett bra tips om det var mer TV-spel jag hade velat att han skulle sysselsätta sig med. Förutom det där med ciggen. Rökning har jag aldrig förstått mig på.

Kram Kina