Tuesday, February 10, 2009

Den lilla sjöjungfrun

Midsommarveckan tillbringade vi i Löderup i Skåne. På tomten fanns en pool som barnen lekte i så fort det inte regnade. Alla barnen utom Olivia som tillbringade hela veckan fastklamrad vid poolkanten. 

Vad som har hänt med Olivia under de åtta månaderna som har passerat sedan dess vet jag inte riktigt. Men i samma takt som hennes engelska har gått från obefintig till flytande, har samma utveckling skett i vattnet.

Vi såg tendenserna redan i slutet av sommaren. Varje dag, och då menar jag verkligen varje dag, tjatades det om att vi skulle bada. När utomhussäsongen tog slut var det stor sorg hos den nykläckta men ännu ej simkunniga sjöjungfrun.

I höstas började simlektionerna och nu har det nog vuxit ut simhud mellan tårna. Det finns ingen roligare stund på hela veckan än tisdagar mellan 4 och 4.30. Efter 30 minuter skakar hon som en hund, men lyser som en sol. Hon simmar långa streckor (långa för en nybörjare, kanske jag ska tillägga) på egen hand, både bröstsim och crawl, och är lika mycket under vattnet som över.

För mig kan det inte finnas något tråkigare sportval än simning och jag har svårt att uppmuntra min dotter till en simmarkarriär. Men det är inte min sak att bestämma, vissa saker går inte att motarbeta.

2 comments:

Anonymous said...

Underbara duktiga Olivia! Förresten hur går det med kvällsläsningen för Rasmus och dig? Jag har just kommit hem från stranden där jag suttit och läst en Danielle Steel-bok, Mirror Image. Ingen höglitterär upplevelse men den handlar bl.a. om en flicka som heter Olivia som bor på ett stort gods i Croton-on-Hudson varifrån man tydligen kan promenera till Dobbs Ferry!
Stor kram från mormor

Kina Paulsson said...

Kul! Man kan faktiskt promenera hela vägen från Croton-on-Hudson till Dobbs Ferry. men det tar nog några timmar. Old Croton Aqueduct börjar i Croton-On-Hudson och fortsätter förbi Dobbs Ferry ända till Yonkers.
Rasmus och jag har fortatt med vår kvällsläsning och det är riktigt mysigt.. Vi sitter knäpptysta i varsin soffa och läser intensivt i en halvtimme. Igår var Filippa också med.
Stor kram