Wednesday, September 3, 2008

Tyst i huset


Filippa skulle ha börjat gymnasiet i Sverige och med alla klasskamrater utspridda över hela Stockholm är hon inte ensam i det nya. Alla svenska 16-åringar upplever just nu samma osäkerhet och möter nya vänner, lärare och miljöer. Filippas första skoldag började tyvärr inte på bästa sätt, när hennes stora plastpåse med alla nyinköpta pärmar, rasade av cykeln redan efter första svängen. Jag hoppas att jag räddade henne lite genom att slänga mig in i bilen och köra påsen till skolan.

Rasmus har lämnat en själsfrände och ett stort gäng tjejer hemma i Engelbrektsskolan. Han är den som lämnar och alla andra är kvar. Däremot är alla i hans nya klass lika nya i High School som Rasmus är. De andra känner varandra sedan tidigare men mycket i skolan är nytt, även om High School och Middle School ligger på samma skolområde.

För Olivia är det första riktiga skoldagen någonsin. Hon slängs in i en ny miljö, ett nytt språk och nya människor utan mer skyddsnät än fantastiskt trevlig och professionell skolpersonal. Med pigg blick och kavata steg klev hon ombord på skolbussen. Som resesällskap har hon en grannflicka som också börjar Kindergarten och som jag tror upplevde detta ännu mer skrämmande än vad Olivia gjorde. Ärligt talat har jag sällan sett Olivia så här tuff i ett avsked.

2 comments:

Anonymous said...

Vi ser med spänning fram emot att få läsa om hur de första skoldagarna har avlöpt. Mormor, som skickar en stor kram och önskar lycka till!

Anonymous said...

Gulle Olivia!

Vadliten hon ser ut framför skolbussen. Fattar inte att det redan är dags för henne att "rätta in sig i ledet". Krama henne från mig.//annette