Friday, September 19, 2008

På stadens gator

Det finns nätter då mamman lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig kvinna.

Igår var en sådan natt. Efter att ha tvättat av hemmafrudammet och klivit in i citystassen begav jag mig av mot den stora staden. Jag och en gammal vän från Sverige skulle träffas för att äta och ta en drink. Han har jobbat ett år här i New York men flyttar hem igen om några veckor. Magnus var också medbjuden men han var upptagen på annat håll. Tur att det finns tonårsbarn i huset, som gärna ställer upp som barnvakt.

Kvällen var perfekt. Precis lagom varm så att vi kunde sitta ute och äta. Den värsta turistsäsongen har lagt sig och gatorna befolkades huvudsakligen av cityfolk på väg hem från jobbet. Maten var god även om servitören var underlig.

Efter middagen tog vi en drink på en rooftop bar på 5th Avenue, 230 Fifth. Trots att det började bli kyligt ute, speciellt uppe på 20:e våningen, var det fullt av folk ute på taket. Det var en underbar känsla att sitta ute i den mörka natten, med Empire State i bakgrunden och sippa på en Mojito.

Snart var det dock dags för Askungen att bege sig hem med tåget igen. Lagom till att klockan slog tolv och förtrollningen bröts, var jag åter tillbaka i Dobbs Ferry.

3 comments:

Anonymous said...

... och loggade in på difhockey.se och konstaterade att Härliga Djurgårn! hade gjort det igen - 2-1 mot Luleå i premiären. Tack Internet, tack!

Anonymous said...

Du vet hur jag tänker....vad tusan åt dom för något??

//annette

Kina Paulsson said...

Jag åt tonfiskcarpaccio till förrätt och risotto med scampi och sparris till varmrätt. Carpaccion var inte lika god som den jag åt här i Dobbs Ferry för en månad sedan, men god. Risotton var riktigt god. Efter maten avstod vi alla godsaker och tog bara en dubbel espresso. Till och med jag var för mätt för efterrätt. / Många kramar