Thursday, September 4, 2008

So far, so good

Första skoldagen avlöpte väl. Olivia kom hem med skolbussen på utsatt tid, strax efter 12, glad och nöjd med sin första skoldag. När skolbussen hade kommit fram till skolan hade hon gråtit lite. Hon hade blivit osäker på om hon verkligen var på rätt plats. Hon kände inte igen sig. Hennes lärare hade då kommit och tagit emot henne och allt kändes bra igen. Men en flicka hade gråtit hela dagen.

Filippa och Rasmus var mer än nöjda med sin skolstart. De var överväldigade av hur trevliga och öppna alla människor hade varit. Vi får nu glädjas åt denna smekmånad, när såväl elever och lärare är nyfikna och förlåtande. Förhoppningsvis kommer språkutvecklingen underlätta eventuella motgångar när smekmånaden är över.

I morse skrev jag ut min första check på cirka 18 år. Jag kan inte riktigt komma ihåg när de försvann, men jag tror att decennieskiftet -60/-70 är en vattendelare. Är du född på 70-talet har du nog aldrig skrivit en check i Sverige. Rätta mig om jag har fel. I vilket fall som helst vet jag inte om jag fyllde i den rätt. Därefter hörde vi skolbussen som var alldeles för tidig och jag och Olivia fick springa. Men hon hann.

No comments: